Het Wonder dat Wandelen heet ūü•ĺ

Onderzoek van de University of Essex wijst uit wat je eigenlijk al wist: wandelen in de natuur maakt gelukkig. Mensen die minimaal twee uur per week buiten in de natuur doorbrengen, zijn gezonder en gelukkiger. Van een stukje lopen tussen het groen word je dus instant gelukkiger. Het is een soort tussenvorm van sporten en meditatie, waarvan we weten dat ze beide een gunstig effect op je mentale en fysieke gezondheid hebben. Wandelen en zeker in de natuur schept letterlijk afstand tussen jou en je dagelijkse beslommeringen. Het geeft een frisse kijk op zaken, zonder de ruis van buitenaf kom je dichter bij jezelf en pomp je jezelf ook nog eens vol met zuivere lucht. Heerlijk, dan kan je er weer een tijdje tegen. We zijn altijd verbonden geweest met groen en de natuur toen we nog niet in huizen, dorpen of steden woonden. De natuur ingaan is dus in een zekere zin thuiskomen.  

 

¬†“Going to the Woods is Going Home”

John Muir 

IIk weet niet hoe het bij jou zit maar ik knap altijd op van een stevige strandwandeling maar ook de Schoorlse bossen doen het goed om lekker bij te tanken. Ik verwonder me over de schoonheid, de weidsheid en hoe vernuftig de natuur in elkaar zit. Wanneer ik mensen1 op 1 coach loop ik ook graag met ze buiten, omdat je al in beweging bent en die dynamiek helpt mijn klant om ook in beweging te komen. Ook heb je meteen een heerlijke boost van het buiten zijn  

 

Buiten zijn in de natuur is dus goed voor je gezondheid, het zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren, stress vermindert en dus de kans op hart- en vaatziekte verlaagt, het zorgt voor meer energie, het vermindert kans op ontstekingen en zoals al eerder genoemd het stimuleert je gemoedstoestand. Omdat bij een wandeling zowel je linker- als rechterhersenhelft wordt gestimuleerd neemt je creativiteit toe en verhoogt het je concentratie en focus met 20 %. Wandelen in de natuur is dus een soort gratis super booster.

 

“Nature Itself is the best Physian”

 Hippocrates

Leidinggevende en werkgevers zouden het wandelen moeten stimuleren en zelf het goede voorbeeld moeten geven. Ga in de pauze naar buiten om te lunchwandelen. Zet eens een speurtocht uit voor je collega’s. Maar denk ook eens aan een wandelend overleg. Wanneer je iemand wat langer moet bellen, doe je oordopjes in en ga naar buiten. Of maak eens een wandelafspraak met een collega.  Liggen collega’s met elkaar in de clinch stuur ze er samen op uit voor een wandeling.  De mogelijkheden zijn legio.  Zorg er vooral voor dat wandelen een vast onderdeel wordt van de werkdag.  

Nog een andere leuke tip: Download gratis de Ommetje-app en start met je team een wandelcompetitie hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. De Ommetje-app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder en is een initiatief van de hersenstichting. 

 

Dus hup trek je schoenen aan !

Boek om afstand te nemen van deze hectische tijd eens een weekendje in de natuur. 

Ga s‚ÄôAvond nog een rondje om. De mogelijkheden om wandelen een onderdeel te maken van je werk en vrije tijd zijn eindeloos 


#werkwandelen#vitaliteit#werkgeluk#ommetje#

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *