Bleu Monday Blues te boven komen

Blue Monday zou de depressiefste dag van het jaar zijn maar Blue Monday is verzonnen. Het idee is kerst en oud- en nieuw ligt achter ons, weinig andere feesten in het vooruitzicht en vakanties liggen ook nog (te) ver voor ons. Onze goede voornemens bleken we ook niet vol te houden. Daarnaast beginnen ook de donkere dagen zijn tol te eisen. In 2005 was er de Britse psycholoog Cliff Arnal die verbonden was aan de universiteit van Cardiff die met een ingewikkelde en niet erg wetenschappelijke formule berekende dat de derde maandag van januari de meest depressieve dag zou zijn van het jaar. Wat schijnt: het was een reclamestunt om vakanties te verkopen. Erg betrouwbaar was het dus niet.

Even geen gedoe

Toch zijn er natuurlijk wel dagen die aan voelen als een Bleu Monday, dat het simpelweg niet lekker loopt, je voelt je niet top, je hebt een minder dag of misschien een mindere periode. Dan zit je niet te wachten om buiten te gaan sporten omdat het zo goed voor je is of urenlang in de keuken te staan voor een super gezonde maaltijd of iets anders ingewikkelds. Dan wil je ook niet een half uur mediteren of een zelfhulp boek lezen. Je hebt even geen puf en je wilt niets, het is gewoon allemaal even stom. Ook zit je niet te wachten op het op de adviezen van mensen dat dit ook wel over gaat. 

 

wat zeggen die gevoelens?

Wees dus niet bang voor chagrijn of tegenslag dat hoort erbij. In plaats van tegen die negatieve gevoelens te vechten kun je proberen ze te voelen en eraan toe te geven. Negatieve emoties hoeven niet gefikst te worden.  Gevoelens zijn er om gevoeld te worden. Er zit vaak een hele belangrijke boodschap in.  Ze leggen bloot wat niet okay is, wat uit balans is en wat je misschien al te lang hebt toegestaan. Dus ga na welke boodschap zit achter de gevoelens die je voelt, wat zou er wellicht moeten veranderen. Maar soms is er gewoon helemaal niks en ben je gewoon moe, is het gewoon even niet leuk. Hoe beter het je lukt om er mee te zij dat klinkt altijd zo zweverig) hoe veerkrachtiger je wordt. De uitdaging zit dus in het meebewegen, meebewegen met de stroom, er niet tegenin te zwemmen, dat kost je veelste veel energie. 

 

Happy de Peppie 

Hoewel ik het als werkgelukdeskundige, graag heb over geluk moeten we ook accepteren dat er af en toe mindere periode zijn, dat het niet altijd happy de peppie is. Het is gewoon zo dat we niet altijd de hele tijd gelukkig zijn. Het lijkt erop dat ons leven een grote sprankelende regenboog met goud en glitters moet zijn. Dat het vooral niet lelijk, oncomfortabel, donker, verdrietig, pijnlijk of een mislukking mag zijn. Die zaken moeten we zo snel mogelijk wegpoetsen, die moeten gerepareerd worden en of worden omgedraaid. Zelf had ik de neiging overal happy-saus overheen te doen en alles positief in te zien. Totdat ik inzag dat mindere dagen je ook wat brengen, ze horen erbij. De uitdaging is de mindere dagen te accepteren. Te zien dat geluk er tegenslag bij elkaar horen. 

 Wees dus niet bang voor chagrijn of tegenslag dat hoort erbij. In plaats van tegen die negatieve gevoelens te vechten kun je proberen ze te voelen en eraan toe te geven. Negatieve emoties hoeven niet gefikst te worden.  Gevoelens zijn er om gevoeld te worden. Er zit vaak een hele belangrijke boodschap in.  Ze leggen bloot wat niet okay is, wat uit balans is en wat je misschien al te lang hebt toegestaan. Dus ga na welke boodschap zit achter de gevoelens die je voelt, wat zou er wellicht moeten veranderen. Maar soms is er gewoon helemaal niks en ben je gewoon moe, is het gewoon even niet leuk. Hoe beter het je lukt om er mee te zijn dat klinkt altijd zo zweverig) hoe veerkrachtiger je wordt. De uitdaging zit dus in het meebewegen, meebewegen met de stroom, er niet tegenin te zwemmen, dat kost je veelste veel energie.

 

Positief

Soms zeggen anderen; “Het komt wel goed”. Onbedoeld zeggen ze daarmee dat jouw gevoelens niet goed zijn. Alle gevoelens zijn goed, ze zijn wellicht niet allemaal fijn om te voelen. En realiseer je: je voelt deze gevoelens maar je bent ze niet. Dus je voelt wellicht schaamte maar je bent niet slecht.  Je voelt woede maar jij bent niet boosheid. Je voelt spijt maar jij bent niet fout. Vergeet niet, iedereen, maar dan ook iedereen heeft wel eens zo’n periode en heeft wel eens verdriet en pijn. Dus laat je ook niet verblinden of verlammen wanneer je kijkt op iemand zijn Instagram-account of linkedIn-profiel. Alles lijkt glitter en glamour en dat het fantastisch gaat en ook zij voelen weleens wat jij voelt.

 

Tips om om te gaan met deze mindere dagen

  •  Wees extra lief voor jezelf, sta jezelf toe dat het wat minder scherp hoeft. Niets pushen nu.
  • Zoals eerder genoemd ga niet in gevecht met je gevoelens. Laat ze er zijn en bekijk ze eens met kinderlijke nieuwsgierigheid, wat hebben ze je te zeggen
  •  Zorg in ieder geval dat er niets negatief bij je naar binnen kan komen.  Kijk even niet naar het nieuws
  •  Zorg dat je contact maakt met mensen die jou energie geven dus vermijdt de energiezuigers. Bel met die lieve vriendin die je altijd blij maakt en die goed kan luisteren. Ga naar die vriend en drink een gezellig biertje. Ga even langs je moeder en vader voor kopje thee als die je grootste fan zijn. 
  •    Sta je zelf toe om te zaniken, te zeuren en te zeiken, maar niet eindeloos. Het moet eruit en dat is prima. Sta jezelf toe om één keer per dag over alles te klagen. Gooi dan ook al je ongerief eruit, spuw tot dat er niets meer is om te spuwen. Daarna is het klaar…..morgen mag je weer!
  •   Belangrijk is dat je lekker naar buiten gaat, ga wandelen  al ie het maar een klein stukje. H aal een frisse neus, wandelen ordent en kalmeert je gedachten
  • Neem een lekkere warme douche of ga lekker lang in bad 
  • Luister naar je lievelingsmuziek
  • Trek die  lekkere zachte joggingsbroek aan met lekkere warme sokken, zorg voor lekkere schone kleren die lekker ruiken dat het net uit de was komen .
  • Smeer jezelf in met een heerlijke olie. Een massage helpt je om je spieren te ontspannen, om je hartslag te kalmeren en je bloeddruk te verlagen. Het is ook bewezen dat massage ervoor zorgt dat je lichaam stoffen aanmaakt, die je helpen te relaxen en die je een aangenaam en behaaglijk gevoel geve
  •   Lees dat heerlijke boek nog een keer 
  •   Doe een goede ademhalingsoefening, das ook een fijne zuurstof boost en  helpt je concentratievermogen en helpt je beter te slapen  Je
  • Zet een lekkere goeie bak koffie of lekkere verse thee en geniet van het momen
  •  Trek die  lekkere zachte joggingsbroek aan met lekkere warme sokken, zorg voor lekkere schone kleren die lekker ruiken dat het net uit de was komen .
  • Smeer jezelf in met een heerlijke olie. Een massage helpt je om je spieren te ontspannen, om je hartslag te kalmeren en je bloeddruk te verlagen. Het is ook bewezen dat massage ervoor zorgt dat je lichaam stoffen aanmaakt, die je helpen te relaxen en die je een aangenaam en behaaglijk gevoel gevoel
  •   Lees dat heerlijke boek nog een keer
  • Doe een goede ademhalingsoefening, das ook een fijne zuurstof boost en  helpt je concentratievermogen en helpt je beter te slapen  Je
  •  Zet een lekkere goeie bak koffie of lekkere verse thee en geniet van het moment
 

Al deze tips zijn geen Quick fix, deze periode duurt zo lang als hij duurt. 

Wanneer mindere dagen een langere aaneengesloten periode zijn.  Waarin je niet kunt relativeren, geen plezier of lichtpuntjes kunt ontdekken. Wanneer je nergens om kan lachen of je tot een glimlach kan verleiden. Dan wil ik je op het hart om een professional in te schakelen. Een depressie of een burn-out moet je serieus nemen vraag hulp aan een specialist 

 

 

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *